Allekirjoitimme Helsingin lastentarhanopettajaksi opiskelevien kannanoton

13 Jan

Helsingin lastentarhanopettajaksi opiskelevien ainejärjestö Ebe Ry teki kannanoton uuden varhaiskasvatuslain edistämiseksi. Tämä kannanotto, jonka myös me Varkaat Ry allekirjoitimme, sai kansanedustajilta todella paljon positiivista palautetta ja huomiota. Kannanotto julkaistaan myös Keskisuomalaisessa! Tänään eduskunnassa oli aloitettu täysistunto keskustelemalla varhaiskasvatuksesta, ja puheenvuoroissa oli korostettu lapsen oppimista ja laadukasta varhaiskasvatusta. Toivottavasti lakiesitys otetaan uudelleen käsittelyyn.

KANNANOTTO VARHAISKASVATUSLAKIEHDOTUKSEEN 12.1.2015

Laadukas varhaiskasvatus on lapsen oikeus

Lapsen ehyt oppimispolku varhaiskasvatuksesta halki peruskoulun on varmistettava jo varhaiskasvatuksessa korkeakoulutettujen opettajien ja täten laadukkaan opetuksen avulla.
Jotta päiväkodeissa voidaan varmistaa laadukas varhaiskasvatus, lastentarhanopettajien tulee saada koulutuksensa yliopistojen opettajankoulutuksessa.

Varhaiskasvatusjärjestelmämme on ollut jo vuodesta 2013 Opetus- ja kulttuuriministeriön alaisuudessa, mutta se ei valitettavasti näy käytännön työssä päiväkodeissa juuri mitenkään. Jokaisella lapsella on oikeus opettajaan, mutta tällä hetkellä lapsilla ei ole yhtäläistä mahdollisuutta saada opettajankoulutuksen saaneen opettajan opetusta. Nykyiseen päivähoitolakiin perustuvat päällekkäiset koulutukset, jotka antavat pätevyyden lastentarhanopettajan tehtäviin, ovat suuri heikkous. On yhteiskunnallisesti tehotonta kouluttaa samaan tehtävään kahdessa eri koulutuksessa. Tutkimuksen perusteella koulutukset tuottavat erilaista osaamista (Karila & al., 2013). Lastentarhanopettajan ja sosionomin koulutukset eivät valmista pätevyydeltään tasavertaisia lastentarhanopettajia. Tämä asettaa lapset keskenään eriarvoiseen asemaan. Vain opettajankoulutuksen saaneet opettajat, lastentarhanopettajat, ovat tosiasiallisesti päteviä lastentarhanopettajan tehtäviin, sillä heillä on laaja kasvatustieteisiin perustuva tietämys lasten oppimisesta, kehityksestä, kasvatuksesta ja hoivasta. Tämän pitää näkyä myös tulevassa varhaiskasvatuslaissa.

Nykyisen lakiluonnoksen otsikko on Varhaiskasvatuslaki, vaikka lain sisältö on selvästi päivähoitopainotteinen. Varhaiskasvatuslaissa varhaiskasvatuksen on oltava pääosassa päivähoidon kulkiessa koko ajan rinnalla. Lakiin tulisi selkeästi määritellä mitä tarkoitetaan varhaiskasvatuksella ja mitä päivähoidolla, sillä nykyisessä lakiluonnoksessa käsitteet ovat epäselviä ja varhaiskasvatukselle ja päivähoidolle on määritelty muun muassa samat tavoitteet. Varhaiskasvatuksen ja päivähoidon käsitteiden selkeä määrittely auttaa varhaiskasvatuksessa työskenteleviä tekemään työnsä paremmin ja sitä kautta se antaa lapsille paremmat mahdollisuudet saada osakseen laadukasta varhaiskasvatusta.

Korkeakoulutetun varhaiskasvatushenkilöstön osuus päiväkotien henkilöstöstä täytyy olla suurempi . Tällä hetkellä Suomen päiväkotien henkilöstöstä alle 30%:lla on korkeakoulututkinto. OECD:n suosituksen mukaan vähintään 50%:lla varhaiskasvatushenkilöstöstä tulisi olla korkeakoulututkinto. Suomessa jäädään nykyisen kaltaisella henkilöstörakenteen määrittelyllä jälkeen OECD:n suosituksesta. Lakiehdotuksen mukainen sosiaalihuollollinen ja päivähoitopainotteinen laki veisi myös Suomen eri linjalle muiden Pohjoismaiden kanssa. Muun muassa Ruotsissa, Norjassa ja Islannissa korostetaan kanssakoulutuksellista tasa-arvoa ja lapsen ehjää oppimispolkua. Varhaiskasvatuksen korostus ei näy varhaiskasvatuslain lakiehdotuksessa ja siksi lakiehdotus on ristiriidassa EU:n ja OECD-maiden kanssa.

Tulevina lastentarhanopettajina ja varhaiskasvatuksen asiantuntijoina olemme huolissamme nykyisestä varhaiskasvatuslain lakiehdotuksesta. Se ei tarjoa mahdollisuutta laadukkaaseen varhaiskasvatukseen. Meidän mielestämme laki on ehdottomasti palautettava takaisin valmisteluun.

Ebe ry, Helsingin yliopistossa lastentarhanopettajiksi opiskelevat
Itu ry, Tampereen yliopiston varhaiskasvatuksen opiskelijat
Lastarit ry, Oulun yliopiston varhaiskasvatuksen opiskelijat
Peduca ry, Helsingin yliopiston kasvatustieteiden opiskelijat ja luokanopettajaopiskelijat
Sulo ry, Itä-Suomen yliopistossa lastentarhanopettajiksi opiskelevat
Varkaat ry, Jyväskylän yliopiston varhaiskasvatustieteen opiskelijat

Lisätietoja:
Lotta Eloranta
puheenjohtaja
Ebe ry
lotta.eloranta(at)helsinki.fi

Lähde:
Karila K., Harju-Luukkainen H., Juntunen A., Kainulainen S., Kaulio-Kuikka K., Mattila V., Rantala K., Ropponen M., Rouhiainen-Valo T., Sirén-Aura M., Goman J., Mustonen K., Smeds-Nylund A., 2013, Varhaiskasvatuksen koulutus Suomessa, Arviointi koulutuksen tilasta ja kehittämistarpeista. Viitattu 12.1.2015. http://www.kka.fi/files/1960/KKA_0713.pdf

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: